søndag 31. oktober 2010

Digital oppgave

Da vi forrige mandag fikk en oppgave som gikk ut på å tolke og forklare en tekst ved hjelp av programmet photostory, skjønte jeg først ikke hva hun mente med dette. Helt ærlig vet jeg ikke helt om jeg har fortstått det enda, men jeg får i alle fall gjøre ett forsøk.

Min første tanke var at jeg velger Turn. Turn er idretten jeg driver med, og det er en hobby som tar mye av tiden min. Valget var lett tenkte jeg. Men jo mer jeg tenkte over det, jo mer usikker ble jeg. Kanskje jeg skulle ta en tekst likevel? Jeg var ikke helt sikker på hvordan jeg skulle kunne tolke en idrett, selv om læreren sa vi kunne velge en hobby som interesserte oss. Da jeg endelig bestemte meg om å ta en tekst, var valget lett. Det var bare ett dikt jeg kunne komme på i farten. Det er ett dikt jeg første gang snublet over for mange år siden. Diktet ble kopiert rett inn på et word dokument og lagret på pcen - der det enda ligger den dag, i dag.
Etter den gang har jeg flere ganger lest dette diktet på nettet, uten å ane hvem som egentlig er forfatteren, så det å skulle google dette frem nå idag tok sin tid.

Diktet er skrevet av em som kalles for -embla- på siden dikt.no. Diktet handler om selvskading, og jeg aner egentlig ikke hvorfor det traff meg så rett inn i hjertet den gangen jeg først leste det. Kanskje var det fordi tremeningen min en gang drev med det? Jeg tror ikke det er grunnen, ettersom hun er rundt 15 år eldre enn meg,og jeg ikke har noe nært forhold til hun, men det er den eneste sannsynlige grunnen jeg kan finne.
Da jeg i dag etter flere år igjen lestet diktet, var det like fint som jeg husket det. I dag føler jeg i tillegg ett enda nærmere bånd til dette temaet, etter at en nær venninne av meg, en liten tid tilbake, drev på med det samme tullet.

Diktets navn er jeg heller ikke sikker på. Jeg har alltid trodd det het "Kjære søster", men da jeg i dag fant det ble det kalt "Til en selvskader", så jeg antar det er den riktige tittelen på diktet. Jeg vet enda ikke hvordan jeg skal tolke denne oppgaven, men jeg skal i alle fall bruke photostory, og ikke powerpoint.


- Anna H

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar