mandag 24. januar 2011

Mikronoveller

Mikronovelle, eller såkalt seksordsnovelle, går ut på at man skal skrive en novelle på kun seks ord. Dette gir leseren en mulighet for å selv tolke den som man vil, og en novelle kan dermed bli mange tusen forskjellige historier.

Samtidlig som man kan si at en mikronovelle er veldig lett å skrive, og det går veldig fort, synes jeg personelig det var heller vansklig å skrive en mikronovelle. Jeg klarte selvfølgelig å skrive ned 6 stikkord, men stikkordene dannet ikke noen historie i mitt hode.


Jeg googlet litt rundt på nettet på jakt etter inspirasjon til min egen mikronovelle, og fant denne mikronovellen jeg likte veldig godt:

Nå død, men aldri helt levende.

Den mikronovellen fikk meg til å sitte å tenke over livet den personen må ha hatt, og jeg dannet meg en historie i hodet. Jeg tror det er det som er meningen med mikronoveller, at du på 6 ord skal danne en hel historie i hodet til leserne.


Mikronovellene har historie helt tilbake på en gang på 20-tallet, da Hemingway inngikk ett veddemål om at han kunne skrive en novelle med bare 6 ord. Resultatet var "For sale: Baby shoes, never worn", som han selv omtalte som sin beste novelle.

En ide med denne sjangeren kan også være å få stoppet ordflommen, for som de sier, man kan få ned alt man trenger på seks ord.


Til slutt har jeg altså prøvd å lage noen mikronoveller selv, og de to jeg ble mest fornøyd med må være:


Alle så. Alle tenkte. Ingen handlet.


Han kjørte fort. Kom aldri frem.




1 kommentar:

  1. Hei!
    Jeg vil gjerne bruke mikronovellen din "Alle så. Alle tenkte. Ingen handlet." i et læreverk. Kan jeg få mailadressen din, slik at jeg kan kontakte deg?
    Mvh
    Sigrid Briseid
    Sigrid.briseid@cappelendamm.no

    SvarSlett